måndag 1 juni 2015

Lusta att lära genom vatten

Under min VFU period testade att göra ett ljudexperiment.  Vi började med att kolla på detta klipp från YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=xxc1ebQlaeU. Klippet är ifrån "Barnasinne" som testar olika experiment som är perfekt att göra hemma tillsammans med barn eller i förskolan. Vi testade att få ljud i småflaskor. Vi testade först utan vatten. Sedan la vi till olika mängd vatten i flaskorna. Sedan kollade vi även på detta klipp från barnasinne som ger exempel på ljudvågor: https://www.youtube.com/watch?v=aoreAg3ntyg.



Vi börjar med lite vatten i varje barns flaska.

Sedan lite mer vatten - blir ljudet någon skillnad? 

Alla flaskor samlade - hur låter de tillsammans? 
Det var ett väldigt uppskattat experiment hos barnen som gärna ville utveckla till tänkande om ljusvågor. 

Enligt Söderman och Riddersporre(2012, s. 80-81) redogörs för hur barn kan växa i rollen som lyssnare och som kompositör. På så vis kan barn öva upp sin förmåga urskilja ljud och musikaliska nyanser. Att växa i rollen som kompositör kan barn fantisera, fånga och sätta ord på idéer och leka fram uttryck. Genom tillexempel vatteninstrument kan vi få barn att fundera kring hur vatten låter och få barn att fundera vidare kring vilka andra ljud v kan åstadkomma med hjälp av vatten.  

Referenser 

Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar