fredag 29 maj 2015

TRAS - Tidig registrering av språkutveckling

Tras är ett kartläggningsinstrument som bygger på att observera individer för att för att sedan använda observartionerna som underlag för barngruppen. Detta för att kunna möta varje barns behov. Jag har stött på flera olika uppfattningar av TRAS av människor som arbetar inom förskolan. Jag anser som allt annat att det handlar om hur vi på förskolan väljer att arbeta med materialet. TRAS går efter läroplanens riktlinjer. I TRAS observeras barns språkproduktion och deras förståelse för språket. Instrumentet ska hjälpa pedagoger att vilja utveckla pedagogers egna arbetsätt och även utveckla verksamheten. Det som observeras i TRAS är samspel, kommunikation, uttal, språkförmåga, uppmärksamhet, ordproduktion och meningsbyggnad. 

Några fördelar med TRAS är: 
  • Fångar barn i tidigt skede
  • Motiverar och inspirerar pedagoger till att utveckla sig själva i sitt arbete och även verksamheten
  • Det är ej tidskrävande
  • Ett bra sätt att följa Lpfö 98
Några nackdelar med TRAS: 
  • Om 22 av 24 barn är flerspråkiga och pedagogerna inte vet hur barnen pratar på sitt hemspråk
  • TRAS kan vändas till något negativt om materialet ej används på rätt sätt 
  • TRAS är inte ett bra instrument om inte personalen känner barnen, tillexempel om förskolan använder sig mycket av nya vikarier 
  • TRAS borde inte heller användas av personal  första året på en ny arbetsplats då han/hon inte riktigt känner barnen 
Jag kan tänka mig att arbeta med TRAS om alla i mitt arbetslag har samma mål och framför allt inte använda materialet för att bedöma barn. 

I läroplanen för förskolan(Lpfö 98 rev. 2010, s. 5) redogörs för att verksamheten ska anpassas till alla barn i förskolan. Barn som behöver mer stöd och stimulans än andra ska få detta stöd utformat till barns egna behov och förutsättningar så att utvecklas så mycket som möjligt. Personalen ska samspela med barn och föräldrar så att vistelsen i förskolan blir ett positivt stöd för barn med svårigheter. Alla barn ska få erfara at göra framsteg, övervinna svårigheter och få uppleva att vara en tillgång i barngruppen.


Referenser 


Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010).
Stockholm: Skolverket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar