fredag 13 februari 2015

Lust att lära med textil i förskolan

Vi har tillbringat en heldag på Textilmuseet i Borås. Jag har besökt museet en gång tidigare. Det är en inspirerande och spännande miljö och det är absolut en plats dit jag hade velat ta med en barngrupp. Miljön är inbjudande till nya erfarenheter för barnen. Det är viktigt att även skapa denna miljö i förskolan, att barnen känner att miljön är inbjudande, intresseväckande och tillåtande.

Vi började dagen med en kort introduktion/genomgång om olika tekniker för textiltryck. Det som behövs är tyg, och textilfärg sedan kan man använda sig av en mängd olika material för att göra olika tryck på tyget. Det går att använda sig av måsten vad som helst för textil tryck, bara fantasin sätter stopp. Svamp, färdiga tryck mönster, toarullar, skära ut mönster i potatisar, pinnar, snören, leksaker, kottar, löv eller bara måla fritt med en pensel. Vi testade även att färga textilen med "silkscreentryck" där man använder sig av en slags ram som man lägger på tyget och sedan förs färg över ramen med hjälp av en gummiskrapa (se bild nedan). Mot slutet av dagen fick vi även testa på att brodera. 

Textiltryck 
Textiltryck och broderi. Broderi på den tryckta textilen kan förstärka intrycket. 
Jag kan absolut tänka mig att både görs textil tryck och brodera med barnen. Enligt Björkdahl Ordell, Eldholm och Hagstrand-Velicu (2010, s. 26, 29, 35) blir det ofta spännande diskussioner med vad man kan använda tyget till. Barnen får använd olika begrepp i processen vilket gör att språkinlärningen stimuleras och de får även erfara matematiska begrepp inom området mönster och symmetri. Barnen får även lära sig namn på olika verktyg och färglära. Författarna menar även att berättandet för varandra är viktigt för att reflektera över vad som görs och vad de lör sig. Barnen kan på olika sätt sortera efter mönsterbilder, efter färg, ljusa och mörka färger, klara och dämpande färger. Andra saker som får erfarenhet av: sortering, taluppfattning, mätning, rumsuppfattning och problemlösningsförmpga. Författarna skriver: "fantasin är kusin med problemlösningsförmpgan" och att det är viktigt att vi stöttar barnen och stärker deras självförtroende.

I detta inlägg berör jag kursmål:
  • förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser
  • skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda källhänvisningsteknik enligt Harvardsystemet
Referenser

Björkdahl, Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand- Velicu, Kerstin (2010). Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]

Textilmuseets hemsida: http://textilmuseet.se  

Eva Wahlström Högskolan i Borås









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar