måndag 23 februari 2015

Museibesök i Göteborg

Under denna termin skulle vi besöka tre museer i Göteborg. Vi besökte Göteborgs stadsmuseum, världskultur museet och Göteborgs naturhistoriska museum. Under besöken skulle vi tänka på frågeställningarna:

- "Hur kan detta museibesök passa in i ett projekt eller temaarbete?"

- "Hur skulle jag som pedagog kunna använda detta museibesök på ett klokt sätt och som en naturlig del av det vardagliga arbetet på förskolan eller i förskoleklassen?" 

Göteborgs stadsmuseum
Detta museum hade bland annat en utställning som hette "barnens museum" och skulle föreställa Göteborgs stad. Det var stora och rymliga ytor, lätt att ha översikt med barnen. Till denna utställning hade man kunnat ta de lite yngre barnen för att de ska få en tidig positiv inställning till museum. Barnen kunde klättra, mysa, bygga, gunga eller leka i kiosken.   

De övriga utställningarna berättar om Göteborgs historia från forntid till nutid, dessa utställningar vänder sig till vuxna och de lite äldre barnen. Jag tänker att man hade kunnat gå runt med barngruppen och stanna vid de saker som barnen visar intresse för jag tror det blir jobbigt för barnen att lyssna och gå igenom allt. 

Det var många bilder att titta på i museet och jag tänker att man på förskolan hade kunnat arbeta med bilder, barnen kan få ta egna kort och samtala och berätta om dessa. På museet kan man titta på bilderna och fundera över vad de föreställer, är de tagna uppifrån eller nedifrån, finns det någon matematik/mönster i bilderna.  

Världskultur museet
På detta museet fanns det två utställningar, "Earthlings" och "Wiphala. När vi kom in till museet var det väldigt stort och stora, breda trappor och det kändes väldigt "pampigt". När man sedan kom upp till utställningarna var det endast två stycken varav en inte tilltalade så mycket så det var en liten besvikelse för förväntningarna var stora. 

Den första utställningen var "Earthlings" eller "Jordlingar". Denna utställning tror jag kan fånga alla åldersgruppers intresse på förskolan. Jag blev inspirerad och fångad av denna värld. Först kunde du gå balansgång in i Jordlingarnas fantasivärld och sedan möttes man av flera olika "stationer". Det gick bland annat att göra egen musik, bygga städer, mysa, utforska människornas saker och lyssna på människoljud. Det fanns mycket att samtala om och uppleva på utställningen. Förskolan hade kunnat arbete med eller ha som tema/projekt rymden, planeten jorden, fantasi, ljud med mera. 

Den andra utställningen var "Wiphala", en berättelse om en tusen år gammal flagga. Det är ingen utställning jag hade tagit med en hel barngrupp på för det kändes som att den vänder sig till vuxna. Dock hade det gått att samtala om den och om man har temat länder, olika flaggor, kulturer med mera. 


Göteborgs naturhistoriska museum
Detta museum tror kan vända sig till  barn i alla åldrar. Förskolan kanske arbetar med djur, eller endast däggdjur, eller fåglar, fotspår, svenska djur, vatten eller liknande. Detta museum är även bra om förskolan arbetar med kroppen. Jag tyckte att det var väldigt spännande att se alla djur och få en förståelse för djurens naturliga storlek, hur stor är egentligen en elefant eller hur liten är egentligen än näbbmus? Det finns mycket att samtala om och uppleva med alla sinnen!  

Alla museum anser jag kan besökas av förskolan för att barnen ska få uppleva och lära. Det är viktigt att barn får en positiv syn på museer redan i tidig ålder. Jag har inte haft någon positiv inställning till museer för jag har upplevt att det har varit långtråkigt och ointressant. Som barn upplevde jag även att man skulle vara tyst på museer och inte röra saker och jag anser att som barn har behov av att uppleva med alla sinnen och få sina intressen och behov tillgodosedda. Efter dessa museibesök har jag fått en annan uppfattning. Jag tror att många av dessa museer kan fånga barnens intresse och de dem en positiv erfarenhet av museer.  

I detta inlägg berör jag kursmål:
  • självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar