fredag 3 april 2015

Fältdagar innan VFU

Jag skall utföra min VFU på en förskola i Sverige på en mindre ort där barnen är 5-6år. Under VFU perioden ska vi ha förberett ett didaktiskt material och sedan använda det och eventuellt utveckla materialet. På mina fältdagar har jag möjlighet att fundera kring och planera hur mitt material ska inkluderas i den pågående verksamheten/temat. Förskolan jag är på har för tillfället inget tema men det är en förskola med många flerspråkiga barn så jag har valt att fokusera på språkutveckling och språkstimulans. Under mina fältdagar bekantade jag mig med verksamheten, pedagogerna och framförallt barnen. Jag utforskade även vad jag skulle göra för didaktiskt material och hur jag skulle få in detta i verksamheten. Barnen verkar vara intresserade av musik då de gärna har musik på i bakgrunden när de pysslar eller annat. Se sjunger ofta spontant och sjunger gärna i samling.

Förskolan som många andra förskolor använder sig av sångkort och det är det jag vill utveckla. Jag ska göra egna sångkort och arbeta med sångerna på olika språkstimulerande sätt. Jag ska även göra ett "sångmemory" där många av sångerna från mina sångkort representeras av en bild så barnen med hjälp av bilden kan komma på vilken sång det är och sedan kan vi tillsammans sjunga sången. Jag ska även göra egna "äggmaracas" som barnen ska få bekanta sig med.


Enligt Söderman och Riddersporre(2012, s. 65, 74-75, 141) bidrar musiken till gemenskap och ger möjlighet för alla att få vara med. De menar även att aktiviteterna ska engagera hela barnet och bestå av upplevelse, bearbetning och gestaltning. Det har stor betydelse för att pedagogen är nyfiken på hur barn tänker om, förstår, handlar och kommunicerar i och genom musik. Pedagogens val av aktivitet ska svara på frågorna vad, hur varför och när. Sång, rytm och rörelselekar kan vara en god metod för att stimulera barns svenska språkutveckling.

I läroplanen för förskolan(Lpfö 98 rev. 2010, s. 10) redogörs för att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som bland annat sång, musik och dans.


Referenser 




Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010).
Stockholm: Skolverket

Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar