tisdag 31 mars 2015

Lust att lära genom matematik

Det räcker inte att ha matematiksamlingar utan matematik ska genomsyra förskolans vardag. Matematik finns överallt, hela tiden i förskolan, det gäller bara att lyfta och synliggöra det. Barn föds med en matematisk förståelse. Det är viktigt att pedagogerna i förskolan skapar lustfyllda situationer, fångar situationer där barn utövar matematik och hjälper barn att sätta ord och begrepp för att utveckla deras förståelse och även utmana dem. Det är viktigt att ha en balans mellan det planerade och det spontana.

Enligt Thisner(2007 s. 6-7) redogörs för att barns lek och vardagsbestyr är fyllda av matematik. Det gäller bara att pedagogen kan fånga och synliggöra lärandet. Barn lär genom alla sinnen och genom att göra lärandet lustfyllt gör att kunskapen sitter bättre hos barnen. Barn lär sig även mycket genom det sociala samspelet. Om det finns en lyhörd och bekräftande pedagog som sätter ord på begrepp och ger barn lagom med utmaning kan de lära sig mycket.       


Bilderna i detta inlägg är ifrån workshop matematik. Här ser man att man kan använda sig mycket av naturen i matematik.  Dels mätning, sortering, skapa med mera.  
Vi fick lite tips på matematikböcker att arbeta med i förskolan. Sedan gjorde vi röstningmed kulor. Detta går att göra från 2års ålder. När röstningen är gjord kan man urskilja vilket rör det ligger flest kulor i, räkna kulorna vilka var det mest av och vilka var det minst av. Hur många kulor skiljde det? Sedan går det att använda de kulorna som används i röstningen och trä kulorna på en lina så blir det ett cirkeldiagram, blir det då samma resultat? Räkna sedan tårtbitar av cirkeln och räkna ut procenten. 
Första bilden är på en "mat och sov" klocka. Det är en riktig klocka där man tar bort siffrorna och sätter dit bilder istället. Sedan tar man bort sekund och minut visaren och har kvar timvisaren. På bilden under klockan är det ord som kopplas till när barn utövar matematik. Sedan är det en bild med massa inspirerande material på ett bord.

När man ska gå ut möter barn mycket matematik och olika begrepp. De möter bland annat ett till ett principen då de ska knäppa knapparna på jackan eller stoppa i fingrarna i en fingervante. Barn kan upptäcka att sina kläder är för små då kan man samtala om kläderna har krympt, om barnet växt. Blir det rörigt i hallen med mössor, vantar och andra kläder kan barnen hjälpa till att sortera och para ihop.  Ute går även att hitta många mönster och geometriska former på byggnader, skyltar osv tillsammans med barnen. Då får ord och handling samspela vilket hjälper barn till förståelse och barnen får benämna samtidigt som de upplever och använder korrekta ord.     

Det finns många sätt att uppleva matematik och jag anser det viktigt att fånga barn i deras intresse och utmana och utveckla det intresset. 

I Läroplanen för förskolan(Lpfö 98 rev. 2010, s. 10) redogörs för att förskolan ska sträva efter att varje barn utveckla sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring. Barn ska även utveckla sin förmåga för matematik, undersöka, reflektera och kunna lösa olika problemställningar. Förskolan ska även sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp samt olika samband mellan dessa begrepp.     
Referenser 



Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). 
Stockholm: Skolverket 
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442 

Thisner, Annika (2007). Matte på burk: en arbetsmetod för förskolan. Stockholm: Sveriges utbildningsradio


Carina Mattsson, Högskolan i Borås [27-03-2015]



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar