måndag 16 mars 2015

Navet i Borås (2)

Jag har fått erfara ytterligare en heldag på Navet i Borås. Vi talade bland annat om estetiska lärarprocesser som kunskapsutveckling där barn lär dig att knyta samman känslor, upplevelser, kunskaper, erfarenheter och analys till en helhet.
Anna Gunnarsson osm arbetar på Navet läste upp två sagor. Dels sagan om Triton och Tunda (Fysik) och Bertas experimentbok (Kemi). Båda berättelserna berör faktorer som: kunskaper, ämnesövergripande, intryck, upplevelser, fysik, kemi, språk, sammanhang, erfarenheter, analys, uttryck, reflektion och reaktion.

Anna förklarar även att när vi vuxna har en föreställning om att någonting är svårt för vi lätt över det på barnen. Hon uttrycker även hur viktigt det är att vi benämner ordet rätt. Tillexempel luftmotstånd eller när vi bakar med barnen att vi säger matsked, tesked, decilitermått istället för "stora eller lilla" måttet.

Vi gjorde experiment utifrån boken Bertas experimentbok. Vi gjorde en "fissaft" som är gjord av rödkål som skärs ner och som man sedan fryser. Sedan häller man på varmt vatten och låter det stå sedan ska det silas och hällas i en flaska. Vi fick flera rör som några var vatten och bikarbonat och andra var vatten och citronsyra. Vi skulle sedan droppa i fissaften i dessa rör och se vad som hände. De rören med bikarbonat och vatten blev blå/grön medans rören med vatten och citronsyra blev lila och det bildades kolsyra. Del två i experimentet var att vi blandade i innehållet i allas rör tillsammans med matolja. Resultatet blev som en "lavalampa".

Vi testade även att göra en fallskärm och en helikopter. Här testade vi luftmotstånd, tyngd, dragningskraft, rotation, atomer och molekyler.

Under eftermiddagen skulle vi skapa en egen berättelse. Vi skulle först göra ett karaktärsschema och sedan ett hinderschema. Jag tänker att detta an vara kul att göra tillsammans med barngruppen. Att först koma på en karaktär och sedan skriva en berättelse med hjälp av hinderschema(Grönte 2002, s. 34, 59).      

I detta inlägg berör jag kursmål:
  • förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser
  • självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där 
    estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden
Referenser 

Anna Gunnarsson Navet

Grönte, Veronica (2002). Pennvässaren: dramaturgin som verktyg till bra berättelser. Varberg: Argument

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar