onsdag 27 maj 2015

Borås Konstmuseum

Jag har besökt Borås Konstmuseum. Skulle jag ha gått till museet med en barngrupp hade jag i förväg samtalat med barnen om tillexempel olika färger, former, bilder och fotografier. Det är ett museum som jag tror skulle bjuda in till spring och lek hos barnen på grund av dess öppna ytor. Jag skulle samtala mycket med barnen under besöket om vad de ser för jag tror inte att vi alla ser samma saker trots att vi tittar på samma tavla. Jag anser att det handlar om våra olika föreställningar, erfarenheter och perspektiv. Jag anser det viktigt att ha ett tydligt mål med besöket och lyssna till vad barnen intresserar sig av för att kunna göra besöket lustfyllt och lärande. 
Museet hade ett skaparrum som hade varit kul att kunna utnyttja tillsammans med barngruppen efter att ha samlat på sig massa inspiration ifrån utställningen.

Det fanns mycket att titta på som väckte fantasi och kreativitet till liv hos mig.
En idé är att låta barnen ta egna fotografier av det som tilltalar dem och samtala om dessa bilder på förskolan.

I detta inlägg berör jag kursmål:
  • självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden

Referenser 

Borås Konstmuseum 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar