fredag 22 maj 2015

Lust att lära genom matematik - VFU

Under min VFU period tog jag till vara på tiden för att reflektera över hur barnen kan få lust att lära genom matematik. Matematik för mig som allt annat på förskolan ska vara lustfyllt och roligt. Barnen på förskolan älskade att plocka in kottar från naturen och måla dessa kottar. Vi började samtala om kottarnas olika storlekar och form. Vi jämförde även kottarna, sorterade dem och räknade dem. Vi kom då fram till att vi skulle bygga ett hus till kottarna som blivit troll efter vi målat dem.

Enligt Doverborg och Emanuelsson(2006 s. 154) redogörs för att genom lyhördhet, flexibilitet och fantasi kommer man långt. De menar även att en förutsättning för arbete med matematik i förskolan är pedagogernas kunnande, inlevelse, upptäckarglädje, nyfikenhet och respekt för barnen. Pedagogers egna föreställningar, erfarenheter och inställning inför arbete med matematik är avgörande för barnens upplevelser och lärande.    

Mycket matematik på ett lustfyllt sätt. 
De barn som ska börja i förskoleklass fick träffa andra barn från olika avdelningar som också ska börja förskoleklassen. Vi träffades ute i skogen där barnen blandades från de olika avdelningarna och fick ett uppdrag tillsammans. De fick en äggkartong som ni ser på första bilden. I äggkartongen visas en bild på tillexempel en kotte och även en siffra som står för antalet kottar som barnen ska finna. Denna aktivitet kräver kommunikation, samarbete, jämförelse, antal, storlek, urskilja och sortera mm. 
Matematik i naturen. 
Ett barn på förskolan står vid ljusbordet och funderar ett tag på vad hon ska göra med de olika figurerna och siffrorna. Hon börjar placera ut de olika figurerna efter antal. Jag sätter mig hos henne och försöker utmana henne genom att ge henne olika "uppdrag" bland annat: "hur många figurer ska ligga på siffran fyra om du ska lägga dubblelt så många som fyra?" Lyckan hos denna ficka när hon upptäcker att det är matematik hon utför och lyckan att lyckas är obeskrivlig. 
Ett barn upptäcker matematik på ett lustfyllt sätt. 
Referenslista 

Doverborg, Elisabet & Emanuelsson, Göran (2006). Små barns matematik: erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare. 1. uppl. Göteborg: NCM, Göteborgs universitet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar