måndag 16 mars 2015

Bild 2

Jag har fått uppleva ännu en dag i bildsalen. Som alltid är det en väldigt givande och inspirerande dag! Vi arbetade med återvinning, miljö, grön flagg, hållbar utveckling och uppleva med alla sinnen. 
Första bilden visar hur vi gjorde papper. Det är endast vatten och klippt tidning som vi sedan mixat med en stavmixer. Sedan färgade vi pappret grönt med hjälp av att hälla i färg i blandningen. 
Sedan gjorde vi Papier maché. Då använde vi oss av papper och lim och sedan hällde jag i grön färg sedan mixade vi med stavmixer till önskad konsistens. Sedan la vi massan i tyg och pressade ur vätskan och sedan blev massan "hårdare". Sedan gjorde jag en skål av massan som nu ligger på tork. 
Sedan fick vi uppleva lera i flera utföranden. Mats gav oss olika uppdrag med leran. Vi skulle göra gubbar genom att trycka leran i handen och sedan göra ögon. Vi skulle sedan bland annat göra något långt, kort, slingrigt och runt  av leran. Vi fick även göra ett så högt torn vi kunde av letan. Vi fick även stiga på leran och uppleva leran på så vis.

Vi fick även arbeta med språk. Mats ställde öppna frågor som öppnade allas sinnen. Vi utgick ifrån det höga tornet vi byggt.Jag kände att jag förflyttade mig till platsen jag tänkte på och det var RN härlig känsla. Min historia blev såhär: 
"Tornet finns i skogen. Det luktar regn, solen lyser mellan träden, dörren går att öppna. Det är en stor entré där solen lyser starkt, det är mystiskt och fridfullt. Det är tomt men jag känner att det finns liv här. Det står en trappa till höger om mig. Jag kan inte avgöra vad trappan är gjord av under all mossa. När jag kommer upp för trappan finns det en balkongdörr. Jag öppnar dörren och och ser och känner en skog full med liv och det är härligt och jag känner mig lycklig. Jag tar mig tillbaka till bildsalen genom att stå helt stilla och blunda en stund." 

Jag anser att allt vi gjort under dagen kan man göra i barngrupp. Det blir ett spännande sätt att arbeta med bland annat miljö och återvinning. Istället för att arbeta veckovis med tillexempel språk, miljö och matematik ska det ingå i den dagliga verksamheten, hela tiden. En tanke är att arbeta i mindre grupper för att kunna finnas och arbeta med barnen och även reflektera mycket tillsammans med barnen. 

I detta inlägg berör jag kursmål: 
  • självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden

Referenser  

Mats Andersson Högskolan i Borås 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar