onsdag 18 mars 2015

TED speach

Gå gärna in och titta på denna länken:

Den handlar om saker som han lärde sig när planet han var på kraschade. Jag har kopplar en sådan här händelse till vad vi egentligen lägger tid och kraft på och vad som är viktigt i livet. Jag här även kopplat detta till förskolans verksamhet och boken "Nu ler Vygostkij" av Anne-Marie Körling(2012).    

Min reflektion mellan bokens innehåll och TED-speach är att vi ska fråga oss vad som egentligen är viktigt och vad som betyder något. Vad lägger vi kraft och energi på? Lägger vi kraft och energi på att ha massa regler som egentligen endast är för oss vuxna, tillexempel att barnen måste sitta upp när det är samling, de får inte ligga ner. Jag menar att vi istället ska lägga energi på innehållet i samlingen och om barnet kan lyssna och kanske till och med lyssnar bättre när de ligger ner. Vi kan försöka säga ja istället för nej. Vårda våra relationer till varandra och skapa en positiv och tillåtande miljö. 

En liten tankeställare! 

I detta inlägg berör jag kursmål: 
  • redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser

Referenser
Körling, Anne-Marie (2012). Nu ler Vygotskij. Stockholm: Liber

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar