onsdag 18 mars 2015

Lust att lära på Textilmuseet

När jag kommer fram till museet så möts jag av denna fantastiska ingång som är gjord av olika textilier av olika människor.
Vi fick sedan en rundtur i museet och fick se och uppleva flera saker som faktisk är gjorda av textil som man inte tänker på. Jag har i alla fall aldrig tänkt på att däcket är gjort av textil. 
Vi kom även in på miljö och återbruk. Ett spännande ämne som det pratas och arbetas med på flera förskolor.  Klänningen på bilden är bland annat gjort av kaffefilter, sopsäckar med mera. 

Under eftermiddagen fick vi uppleva en japansk utställning där fibrer var den gemensamma nämnaren. Utställningen var uppbyggd så att man fick uppleva och erfara skuggor på ett helt fantastiskt sätt. 

Under eftermiddagen fick vi uppleva en japansk utställning fibrer var den gemensamma nämnaren.  Utställningen var uppbyggd så att man fick uppleva och erfara skuggor på ett helt fantastiskt sätt. Något jag tror skulle uppskattas av barnen och även något att arbeta vidare med på förskolan.  
Vi fick även besöka en bostad som tog oss till Bangladesh. Detta tror jag kan föra med sig mycket tankar och idéer hos barnen att samtala vidare kring. 

Vi avslutade sedan men att göra "skadedjur" av tyg och olika material där fantasin och kreativiteten kan flöda. 
Jag anser att textilmuseet skulle funka utmärkt att besöka tillsammans med en barngrupp. Der går att upplava med alla sinnen och på övervåningen är det bara att låta fantasin flöda och SKAPA!

I detta inlägg kopplar jag till kursmål:
  • självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden


Referenser

Karin Olsson Lindström Textilmuseet Borås 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar