måndag 23 mars 2015

Professionsdag

Professionsdagen är en dag fylld av inspiration. Den erbjuder mässa och seminariepass på högskolan i Borås för förskollärare och lärare.

Vi fick välja två seminariepass att gå på under dagen och jag valde "språk hela dagen" och "specialpedagogens roll i förskolan".

Seminariet "språk hela dagen" var ett väldigt inspirerande pass, dels för de hade väldigt mycket konkreta tips och mycket bra information. Jag är väldigt intresserad av språk därför tilltalade detta pass mig extra mycket. Barn behöver tidig stöttning i sitt språk och barn kan ha upp till 6-7 olika språk samtidigt. Förelärarna förespråkar böcker och sagor och menar att detta ska vara tillgängligt för barnen hela tiden, överallt. Det är viktigt att se till barnens intressen och låta barnen tillägna sig språket på olika användningområden som brev, böcker mm. Det är viktigt att låta barnen själva fundera kring varför man behöver kunna läsa och skriva. För att barn ska vilja prata och berätta måste det finnas lyhörda och närvarande pedagoger som vill lyssna! Språklig utveckling ska ske under hela dagen och ribban ska ligga snäppet över det som barnen redan kan. Ge barnet även tid att få prata och var i nuet tillsammans med barnen. Leken är otroligt viktig för barns språkutveckling. I leken får barnen ett gemensamt språk, de lär sig att uttrycka sig, och de lär sig att lyssna på andra. Språkträningen blir aktiv i leken, barnens ord knyts både till verkliga föremål, händelser och till inre bilder. Ge barnen tid för lek, och pedagogerna ska vara närvarande när det är fri lek. Förändra miljöerna till barnens intresse och grupperar barnen mera var förelärarnas råd.

Barn lär mycket av varandra, det är vår uppgift att skapa möten och mötesplatser för barn där de kan prata och leka. Föreläsarna pratade endel om att träna munmotorik på ett lekfullt sätt, genom att bland annat blåsa bubblor, blåsa på fjädrar, silkespapper eller i sugrör. Tecken som stöd togs även upp och beskrevs som bron mellan olika språk. "Babblarna" togs upp som ett språkmaterial. Föreläsarna förespråkade även bildstöd, rekvisita som stöttar språket. Genom bildstöd får barnen en dagsstruktur och barnen slipper då att hålla koll på vad som ska hända här näst och kan då istället slappna av.

Seminariet "specialpedagogens roll i förskolan" var lärorikt och jag fick en tydligare inblick i föreläsningens titel: specialpedagogens roll i förskolan. Hon som föreläste började med att förklara att vi på förskolan och även specialpedagoger är rötterna på ett träd. Vi lägger grunden för ett livslångt lärande och arbetar för att alla barn ska lyckas trots olika förutsättningar. Vi ska även skapa välmående relation till föräldrar. Specialpedagogens främsta roll är att observera. Att komma utifrån och observera barngruppen eller enskilda barn. Exempelvis samspel, vad fungerar väl? Specialpedagogerna gör även kartläggning och analys: vart är vi, vart ska vi och hur tar vi oss dit?

Föreläsaren beskrev ett kartläggningssystem som en pyramid där överst på pyramiden är barn som är i behov av särskilt stöd där specialpedagogen är inkopplad. I mitten av pyramiden är barn som är i behov av extra anpassningar och nederst på pyramiden är barn som är i behov av ledning och stimulans. Alla barn mår bra av tydlighet och alla barn är i behov av stöd. Olikheter berikar och alla har lika värde.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar