onsdag 18 mars 2015

Lusta att lära genom musik

Musik är spännande och roligt. För mig är musik känslor, gemenskap, rytm, lycka och mycket mycket mer! Jag har aldrig upplevt på en förskola att inte musik är uppskattat utan att kroppen gärna vill röra sig sig musiken. Vi har haft en workshop i musik som var väldigt lärorik med många tips och idéer. Vi arbetade med kroppen som uttrycksmedel. Vi genomförde övningar i rytm, puls, improvisation och gehör genom att klappa, stampa, sjunga och använda enkla instrument. Vi utforskade rösten och att använda rösten som ett pedagogiskt verktyg. Vi fick även med en hel del härliga sånger med hem i bagaget. 


Vi fick en del information om  barnens röster. Barns röster är sköra och de har mindre stämband än en vuxens därför ska man tänka på vilken tonart man sjunger i. Barn utvecklar mycket genom musiken och det finns flera olika övningar för bland annat finmotorik, grovmotorik, lyssna, känna, öva språk, matematik, våga, gruppövningar, enskilda övningar, lära sig instrument och mycket mera.   









I detta inlägg berör jag målen:



  • redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser
  • självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden
  • utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande
Referenser 

Karin Lindahl Högskolan i Borås 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar